tisdag 29 november 2011

BRA FÖRFATTARTIPS!

Min samlarbok

Jag läste på farmorsbloggen, vars skribent, Katinka, befinner sig på Kanarieöarna för att i lugn och ro skriva på en bok. Med sig i bagaget har hon två böcker, "Konsten att döda" av Sören Bondesson, handbok i konsten att skriva kriminalromaner, och "Kapten Corellis Mandolin" av Louis de Bernieres för läsglädjens skull. En av Sören Bondessons rekommendationer är att samla på meningar för framtida bruk under passande rubriker, meningar man läst och hört men också de man kommit fram till själv.

Det tipset har Katinka tagit fasta på och det tycker jag också är en utmärkt idé, även om man inte har för avsikt att skriva en bok. Själv har jag ända sedan mina barn och barnbarn var små antecknat vissa saker de sagt för att inte glömma. Likaså har jag noterat andra uttalanden som jag tycker är minnesvärda. Senast häromdagen fick jag  följande "sanningspärla" av min svägerska att lägga till samlingarna:

"Motgång är ofta en förklädd vän. Möt den med tacksamhet för den ger dig styrka och klokskap".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar