torsdag 3 november 2011

ÄRTMJÖL





l Idag läste jag "Jag kommer ihåg hur det var" av Stig Hansén. I boken berättar ett hundratal göteborgare, kända som okända, om sina minnen från nittonhundratalet.

En kvinna, född 1906, skrev om vad som serverades i hennes hem när hon var liten. Kålrötter och åter kålrötter. Stuvade, stekta eller kokta. Ett alternativ var pannkakor bakade på ärtmjöl och de pannkakorna tyckte hon inte smakade gott. Förmodligen var det mest ärtmjöl i dem och då blir smaken besk.

Jag kom då att tänka på min svärmor som brukade steka pannkakor med ärtmjöl i. De var då verkligen goda, och för ett par år sedan försökte vi oss på att själva laga till dessa, i mitt tycke, delikatesser. Ärtmjöl hade vi inget, men Stora O körde hårda gröna torkade ärtor i den elektriska kaffekvarnen, som väsnades så att vi trodde att den skulle gå sönder. Lite ärtmjöl blev det. Om det var av den rätta sorten vet jag inte men det fick duga. Jag använde samma recept som till vanliga pannkakor men tillsatte lite av ärtmjölet. Vi tyckte att pannkakorna blev goda, fast inte lika frasiga som svärmor Hertas.

Om någon har lust att pröva finns ärtmjöl ibland att köpa på marknader. Jag har googlat på ärtmjöl och funnit att det också säljs hos Larsbo Lantgård och Dalsviks Kvarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar