lördag 26 november 2011

ADVENTSFIRANDE MED ÄGGOST

Lyckad äggost

I tio ärs tid har vi firat första advent tillsammans med våra grannar och vänner. Det har blivit en tradition som inte någon av oss vill vara utan och som vi upplever som början på julhögtiden. För oss som anordnar det hela är det faktiskt riktigt bra, för på så sätt kommer vi igång med förberedelser i god tid och tiden fram till jul blir därför lugnare på något vis.

I år firade vi på grund av olika anledningar redan dagen innan, alltså idag, lördagen den 26 november, men det gick bra det också. Förutom den sedvanliga glöggen med pepparkakor, russin och mandlar bjöd vi västgötarna på äggost, en rätt som vi lärt oss att älska när vi bodde på Tjörn. Jag har lagat äggost flera gånger, med mer eller mindre lyckat resultat men den här gången blev den riktigt bra och jag brände inte vid mjölken. Om man gör det smakar äggosten inte gott kan jag lova.

Receptet tog jag ur kokboken "Sveriges Nya Landskapsrätter" (ICA) och dubblade satsen eftersom vi var 11 personer.

Här kommer receptet ifall ni vill pröva. (Gäller för 6 personer.)

2 liter mjölk (3%)
6 ägg
2 dl filmjölk
1/2 dl socker

Gör så här:

Värm mjölken till 60 grader C.

Vispa ihop äggen med filmjölken. Vispa ner blandningen i den varma mjölken. Fortsätt att värma på medelvärme i 30-60 minuter tills den skär sig. Rör sakta då och då. Det är viktigt att mjölken inte kokar. Ta kastrullen från värmen, låt svalna med lock på ca 20 minuter.

Lägg en silduk/kökshandduk i ett durkslag (eller en äggostform med hål i).

Ös försiktigt upp ostmassan med en hålslev. Lägg först ett lager ostmassa, strö sedan över lite av sockret. Upprepa detta tre gånger.

Låt äggosten stå kallt några timmar (gärna över natten) tills all vassle runnit av.

Stjälp upp äggosten och servera med färska björnbär eller björnbärssylt.

Eftersom vi har en så vacker äggostform i trä, som en Tjörnbo har tillverkat åt oss, använde jag den förstås. Vanligtvis hänger den som en dekoration på köksväggen.

I vårt adventsfirande ingår också en tävling eller lek av något slag. Idag var utmaningen att besvara olika frågor som rörde julen. Alla fick pris, den som hade flest rätta svar ett något finare sådant.

När firandet var över såg vi våra vänner försvinna ut i novembermörkret, där marschaller och ljuslyktor lyste upp trädgården. Nu har vi firat första advent och kan se fram mot julen, men innan dess skall vi göra sylta och korv, för det tror vi inte att vi kan klara oss utan. Baka också, för det blev mycket vassle kvar efter äggosten att ha som degspad. Men, det är bara roligt!

3 kommentarer:

  1. Hejsan, Jag är på jakt efter en äggostform i trä. Undrar om du kommer ihåg vem som gjorde din form och om du har kontaktuppgifter? Hälsningar Jénnie

    SvaraRadera
  2. Hejsan, Jag är på jakt efter en äggostform i trä. Undrar om du kommer ihåg vem som gjorde din form och om du har kontaktuppgifter? Hälsningar Jénnie

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tyvärr kommer jag inte ihåg vad mannen hette som har tillverkat äggostformen. Han bodde i Häggvallstrakten på Tjörn men det var nästan 25 år sedan, så det är inte troligt att det är aktuellt att beställa av honom.

    Jag skall höra med några vänner jag har i Bohuslän och om jag får fram namnet på någon annan man kan beställa av, hör jag av mig.

    SvaraRadera