onsdag 19 oktober 2011

MIN FÖRSTA KYSS



Idag skall jag berätta om hur det gick till när jag fick min första kyss. Jag var nio år och i uppgången intill vår, vägg i vägg, bodde K, som var den förste som väckte mitt intresse för det motsatta könet. K hade en storasyster som kilade stadigt med en ung man i huset nedanför vårt och när de två skulle på cykelutflykt en dag fick K och jag följa med som förkläden.

Färden gick till ett naturskönt område och vi slog oss ner högst upp på en enbacke. Vi hade matsäck med oss. Jag tror inte att det kallades för  picknic-korg på den tiden. När vi hade ätit färdigt föreslog K att han och jag skulle springa på kapp till ett stort träd nedanför kullen. Om jag hann dit först skulle jag få något. Gissa om jag sprang allt vad tygen höll? Och vann kapplöp-ningen gjorde jag. Då fick jag min första kyss, en slängkyss. Det var presenten och jag blev besviken, för jag hade väntat mig något annat. Nu när jag tänker på denna händelse tycker jag att det var en fin present.

K, som var jämnårig med mig, var en riktig charmör, sin ringa ålder till trots. Vid ett tillfälle när jag lekte på gården öppnade han fönstret i sitt vardagsrum, knipsade av en praktfull amaryllis som han kastade ner till mig. Undrar just vad hans mamma tänkte när hon såg vad som hade hänt?Jag blev i alla fall glad och pressade blomman i en bok, där den torkade och såg ut som ett tunt skelett av något slag efter en tid. Blommans nervtrådar bildade ett synligt mönster, resten var genomskinligt, svagt brunfärgat.

K och hans familj flyttade sedan till en annan stad och vi har bara träffat varandra en gång därefter, i tjugoårsåldern, och då var förtrollningen bruten.

Det här är egentligen mycket personligt och något jag inte skulle blogga om ifall jag inte hade tyckt att det var en så oskyldig och gullig första kyss.

För att ingen skall tro att jag har haft en kärlekslös barndom vill jag påpeka att jag dessförinnan hade fått många pussar och kramar av mina föräldrar och andra närstående - men det är faktiskt skillnad på pussar och slängkyssar! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar