torsdag 13 oktober 2011

MÄRKLIGT SAMMANTRÄFFANDE



I förrgår åkte jag taxi hem från Alingsås, större delen av resan tillsammans med andra resenärer men sista sträckan var det bara chauffören och jag kvar. Han berättade att han hade varit i USA i somras och bl a hälsat på tre av sina söner som bodde där. Dessutom talade han om att han själv hade bott i Stamford, Connecticut i 22 år. För att hålla konversationen igång nämnde jag att jag som ung hade tillbringat drygt ett år på en närliggande ort i samma delstat. Taxichauffören kände till platsen där jag hade bott och det visade sig att han var bror till en kvinna jag kände för mer än 50 år sedan. Margareta, som hon hette, var en av oss svenska flickor i trakten, som tydde sig till varandra när vi var så långt hemifrån. Hon gifte sig med en svensk byggmästare och stannade kvar i Amerika. Tyvärr fick jag veta att Margareta var död sedan några år, så jag har inte möjlighet att återuppta kontakten med henne.

Mycket märkligt sammanträffande efter så många år, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar