måndag 31 oktober 2011

MÅLARHELG PÅ TJÖRN

Ewa Evers demonstrerar uppläggning av färger på paletten

I helgen har jag varit på målarkurs i Bleket på Tjörn. Vi var sex entusiastiska elever, varav flera har målat tillsammans hos Ewa tidigare, vissa av oss i många år. Den här gången sänktes medelåldern ganska rejält genom att tre yngre kvinnor från Göteborg deltog.

Att måla barnporträtt var temat den här gången och tekniken vi skulle använda oss av var skiktmålning. Det innebär att man först gör en undermålning genom att skissa upp motivet, markera ljusa och mörka partier med akrylfärg och när färgen torkat måla över alltihop med ett tunt lager vit färg, också akryl. På det här stadiet såg min undermålning ut så här.

Undermålning

Porträttmålning är inte riktigt "min grej", för jag är egentligen ganska kantig i mitt måleri och har svårt för att "yxa till" det när det gäller att måla barn, för jag vill så gärna göra deras ansikten rättvisa. Jag tänkte att jag skulle kunna måla på mitt vanliga kantiga sätt när det gällde mig själv - men inte då! Försiktigt petade jag och petade och det tog evigheter innan jag blev någorlunda klar.

För att återgå till målningsprocessen så var det dags att börja måla med oljefärger när undermålningen hade torkat. Tunna skikt, lager på lager, vilket ger ett djup i tavlan. Något som är svårt att tillämpa är att man med fördel kan överskrida konturerna för att få fram spännande effekter. För att riktigt kunna släppa loss krävs att man målar mycket, experimenterar och inte har för stor respekt för sin egen bild. Mod behövs också för att, som min violetta målarvän uttrycker det, "kill your darlings".

H djupt försjunken i tankar

K och Ewa överlägger

M i sin hörna av ateljén


Så här blev min målning efter det att jag hade målat med oljefärg ovanpå undermålningen i akryl.

En fas av oljemålningen

Slutversion med Ingrid Marie-äpplen från Ewas trädgård i förgrunden.

Vi hann också med att besöka Galleri 31 i Skärhamn, där Ewa, tillsammans med andra konstnärer, för närvarande ställer ut sin konst och jag visar här en tavla som så fint uttrycker innerlighet mellan de två avporträtterade små flickorna. Mer av Ewas konst hittar du på hennes hemsida.

Målning av Ewa Evers

En målarhelg i Ewas ateljé är otroligt givande - rolig, inspirerande och totalt utmattande. I och med att Ewa i förväg har färdigställt ordentliga arbetsplatser åt oss och allt tänkbart material står till vårt förfogande är vi som frustande och stampande hästar otåliga att få sätta igång att måla direkt efter teorigenomgången. Stämningen är på topp från allra första början, energin flödar, tankar och idéer stöts och blöts och när helgen är slut är vi det också, alldeles slut.

Fast, förstås, inte mer slut än att jag passar på att besöka några goda vänner när jag är på Tjörn. Alla hinner jag tyvärr inte med. Denna helg fick jag tillfälle att som hastigast hälsa på A och M i Köleröd också.

Tack alla för en trevlig och givande helg.





1 kommentar:

  1. Tack själv för trevlig samvaro, hoppas det inte dröjer för länge till nästa gång! Kram Katinka

    SvaraRadera