måndag 3 oktober 2011

INTERNATIONELLA BARNDAGEN


Idag är det den Internationella barndagen och jag vill gärna uppmärksamma det genom att citera Erik Lindorms dikt "Lyckans minut". Alla barn borde vara så efterlängtade som barnet i den dikten.


Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick?

Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?

Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst millioner år
på denna enda minut.


Att verkligheten ser helt annorlunda ut för många barn vet vi. I GP idag skriver biståndsminister Gunilla Carlsson att den svenska regeringen har som mål att fram till 2015 förbättra levnadsvillkoren för 250 000 barn. Satsningen går ut på att barn och ungdomar skall få gå i skola, att minska barnadödligheten och att bekämpa sjukdomar som främst drabbar barn. Åtta av FN:s millenniemål skall samma år också vara uppnådda, vilket bl a innebär att hunger och extrem fattigdom i världen då skall vara halverad. Mycket kvarstår dock att göra därefter innan all hunger och fattigdom är utrotad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar