onsdag 7 september 2011

VÅR ELLER HÖST?

Jag är inte riktigt klar över vad citatet "den vår de svage kallar höst" betyder men det låter pessimistiskt. För att få det mer positivt vänder jag på steken och ändrar lite så att det istället blir "den höst optimisten kallar vår". Optimistiska är Stora O och jag, som nu, i skarven mellan sensommar och höst, har planterat ett plommonträd med förhoppningen att det skall rota sig och trivas hos oss. (Det förra plommonträdet vi planterade dog.) 


Nyplanterat plommonträd med mörkröda blad
Foto: Ulla Olofsson

Egentligen har jag inget emot hösten men försöker bortse från att vintern lurar bakom hörnet och istället tänka mig tillbaka till våren, då Stora O och jag vanligtvis är i farten och planterar. Lite dagdrömmeri kan man gott få ägna sig åt, även om det i viss mån är att lura sig själv. April är nog en passande tid att önska sig tillbaka till och vem vet, plommonträdet kanske tar sig bättre om jag kallar hösten för vår?

Det andra nyförvärvet är en vinranka som vi skall plantera vid husets södervägg men inte förrän tomaterna på de plantor som nu växer där är skördade. Vinplantan är en ännu större utmaning än plommonträdet men, som sagt, vi är optimister.

Vinranka
Foto:Ulla Olofsson

Efter att ha läst om Karlfeldts dikt "Höstens vår", varur citatet är hämtat, tror jag mig förstå att han menar något helt annat, nämligen en förhoppning om att hitta kärleken som står rycken när den första förälskelsen har lagt sig. Men, håll med om att det finns en viss likhet mellan Karlfeldts förhoppningar på kärleken och våra på plommonträdet och vinrankan, som vi hoppas skall klara vinterns påfrestningar. Hoppas kanske inte förslår, förstås. Bäst är nog att vårda både kärleken och växterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar