fredag 9 september 2011

UGGLING OCH PLANKNING

 
Hej uggla, tjena moss!

Igår när jag letade efter något på nätet, kom jag in på Språkrådets hemsida, där för mig ny betydelse av orden uggling och plankning togs upp.

Plankning är numera också när man lägger sig raklång på smala plankor, räcken, grenar m m, ju smalare och farligare desto bättre. Uggling i sin nya betydelse är inte lika riskfyllt. Att uggla är att klättra upp någonstans, sätta sig på huk och försöka att likna en uggla. (Se bild på Språkkrådets hemsida.)

Enligt DN är fågelskådning årets hetaste trend bland storstadsmänniskor och måhända är uggling en utveckling av denna sysselsättning i städerna. Eftersom jag bor på landet tillhör jag, som tur är, inte de urbana trendnissarna som ugglar i den nya betydelsen. Nattuggla är jag däremot och, då jag dessutom är road av språkfrågor, skall jag försöka lägga dessa två trendiga ord på minnet.

2 kommentarer:

  1. Kommer inte ihåg vad det hette (kanske "batting"), men Metro skrev om den nyaste, tredje, varianten nu där man hänger upp och ned i fötterna på offentlig plats (som en fladdermus). Teorin var att fenomenen i första hand uppstår för att folk behöber material till sina sociala medier. Troligen funkar det alldeles utmärkt att blogga om sina ugglingsäventyr t ex :)

    SvaraRadera
  2. Tveksamt om jag får syn på någon "illbatting" eller människouggla häromkring men skulle det ske kan du lita på att jag bloggar om det!

    UBO

    SvaraRadera