fredag 16 september 2011

REGNBÅGEN

Regnbåge i närheten av Källunga
Foto: Ulla Olofsson

Igår regnade det som om himlen vore öppen när jag kom till Herrljunga efter att ha varit i Göteborg och gjort mig fin i håret. Som så ofta den här sommaren slutade regnet lika tvärt som det börjat och solen tittade fram. Precis som jag trodde, fick jag se regnbågen när jag var på väg hem i bilen, en regnbåge så praktfull att jag var tvungen att stanna och föreviga den, eller de, för som framgår av bilden är regnbågarna två.

Att man kan få se två regnbågar samtidigt, en primär (starkare) och en sekundär (svagare) har jag alldeles nyligen hört talas om men igår var första gången jag lade märke till detta fenomen. En regnbåge uppstår, som bekant, när solljuset bryts och speglas i vattendroppar. Ljusstrålen speglas ibland två gånger i vattendroppen och det är då det uppstår en regnbåge utanför den första.

Att efter regn kommer sol är väl allom bekant. Säkert också "Somewhere over the rainbow", en evergreen som står sig väl än idag, här framförd av Eric Clapton. 

1 kommentar:

  1. Åh va fint! Det är inte varje dag man ser en regnbåge och definitivt inte två! Du får lägga upp en bild på frisyren också, det vill jag allt se..

    SvaraRadera