tisdag 13 september 2011

MUSIKALITET

Jussi Björling

Idag har det varit ett riktigt ruskväder - blåsigt och regnigt - och jag har av den anledningen ägnat större delen av dagen åt att baka och laga mat. Förutom att försöka hålla reda på ingredienser och mått angivna i recepten var det ett bra tillfälle att reflektera. Radion stod på och vid ett tillfälle spelades "Du är min hela värld" med Jussi Björling, vilket fick mig att tänka på min mamma, Jenny. Hon var, vill jag påstå, utan att vara orättvis, helt omusikalisk. Den enda sång jag någonsin hört henne sjunga var just "Du är min hela värld". Inte lät det vackert när hon sjöng men visst hade hon god musiksmak. Undrar just om hon tänkte på någon särskild när hon tog sig ton?

Pappa Einar var inte heller musikalisk och, trots att jag har så många goda minnen av honom, kan jag inte erinra mig att han någonsin sjöng. Det gjorde inte min farmor heller, faktiskt. Min farfar kan jag inte uttala mig om, för han var död när jag föddes.

Min mormor däremot, sjöng ibland med sina västgötska tungrots-r. Hennes paradvisa var "Det växte en blomma vid granarnas rot", en visa med text av Johan Alfred Boberg, tonsatt av Th. Söderberg ur "Svensk söndagsskolsångbok för hem, skolor och barngudstjänster". Jag kan inte dra mig till minnes att visan bestod av så många verser, för då kanske jag hade tyckt att mormor var långrandig. Inte heller minns jag att det var granarnas rot som besjöngs, utan har trott att det var alarnas - men, träd som träd.

Morfar däremot var musikalisk och spelade esskornett i en militärorkester. Tyvärr har jag inga minnen av hur det lät när han musicerade, för han dog när jag var tre år. Så här stilig såg han i alla fall ut, där han står lutad mot trädet med sin esskornett i handen.


Enligt Wikipedia är en kornett vanligtvis stämd i B, men det finns också kornetter som är stämda i Ess och kallas då esskornett eller soprankornett. Kornetten uppfanns på 1800-talet och används främst i brassband men också inom jazz- och militärmusik.

Ja, det blev en lång utsvävning. Märkligt att något, i det här fallet sång framförd av Jussi Björling, kan trigga igång så många minnen, kära sådana.

2 kommentarer:

  1. Jag försöker komma på om du brukar sjunga och vad men det står still. Det är mest på Stora Os sida det har musicerats va?

    SvaraRadera
  2. Enda gången jag har musicerat var när jag spelade fiol i min tidiga ungdom. Som du förstår var jag inte särskilt framgångsrik.
    Kanske jag bloggar om mitt fiolspelande någon gång. Tack för tipset.

    Du skall vara glad för att du har sluppit höra mig spela fiol men jag hoppas innerligt att du hört mig sjunga några trudilutter emellanåt under din uppväxt. Ditt stora intresse för musik kommer säkert från Stora O:s sida.

    SvaraRadera