söndag 25 september 2011

HÖST I TRÄDGÅRDEN

Hundtandslilja

Idag skall jag ge våra rhododendronbuskar en höstkur i enlighet med tips från en tidning. Det innebär att jag skall plocka fram en plastsäck med torv, som ligger gömd i ett hallonsnår i ett hörn av trädgården och lägga ett lager med torv runt buskarna. Enligt tidningen skall man vattna ordentligt först men det skall väl inte behövas efter denna regniga sommar? Jag hoppas att buskarna kommer att uppskatta omtanken. Själv är jag nöjd att torvsäcken äntligen skall komma i dagen igen och att torven kommer till användning.

Vidare läste jag att hundtandsliljan är en perfekt underplantering till rhododendron men, eftersom jag inte har några sådana lökar hemma, får det vara. Lökarna skall planteras på sensommaren, så jag får satsa på nästa säsong. Man kan, om man vill, fördriva (OBS! inte jaga bort utan driva upp) hundtandslilja inomhus, så att man har färdiga plantor att placera ut när sommaren kommer. Kanske något för mig?

Visst är hundtandsliljan vacker? Den förekommer i många olika färger och vill man att den skall föröka sig skall man låta den vara ifred och avstå från att gräva upp eller dela plantan.
Passar mig perfekt. Lövkompost påskyndar spridningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar