lördag 10 september 2011

GOTLANDS LANDSKAPSLAV

Kalkstenslav på Gotland
Foto: Svante Hultengren

Vid ett besök på Naturum i Vamlingbo på Gotland nyligen fick jag tag på en broschyr med "ett axplock av lavar och miljöer ur Gotlands rika lavbukett". I den fanns många fotografier på lavar i olika färger och former. Underbart vackra men ingenstans i broschyren fanns någon uppgift om vilken av lavarna som var Gotlands landskapslav.

Kalkstenslav var en ganska given gissning emellertid, för den är nästan alltid den dominerande arten på raukar, klintar, stenmurar, alvarmark, kalksten i öppna tallskogar och på Visby stadsmur. En annan orsak till min gissning var att kalkstenslaven prydde framsidan av broschyren. När jag kom hem kollade jag för säkerhets skull i min bok "Svenska landskapslavar" att detta stämde och det gjorde det.

Kalkstenslav

Just kalkstenslaven är inte så vackert färgad utan växer som en vit till gråvit skorpa på kalksten och har nästan samma färg som kalkstenen. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du skall gå med i Sveriges Lichenologiska Förening. Du platsar snart bland experterna.
    MBY

    SvaraRadera
  2. Det är nog inte värt. Jag skulle inte komma ihåg det imponerade namnet på föreningen ens. Bäst att jag njuter av de vackra lavarna för mig själv.

    UBO

    SvaraRadera