söndag 14 augusti 2011

SNART DAGS ATT SKÖRDA

Havtorn
Foto: Ulla Olofsson

Nu är det snart dags att skörda två bär som lär vara mycket vitminrika och sprängfyllda med antioxidanter, nämligen havtorn och aronia.

För att det skall bli havtornsbär behöver man ha både han- och honplantor. Vi har en Romeo (hanplanta) och två Julior (honplantor). Bildens Julia har ett par år på nacken medan den andra honplantan är yngre och bär inte så många bär ännu. :) Som framgår av namnet är buskarna taggiga. Jag skulle vilja påstå att de är riktigt så men har läst att Romeo och Julia har gjort sig kända för att vara mindre taggiga. Bären är illsura och kan användas till att koka saft, sylt och marmelad på men jag tror att jag kommer att styckfrysa dem för att toppa morgonens filmjölkstallrik med.

Aronia
Foto: Ulla Olofsson

Här är den andra vitaminbomben, aronian. Bären smakar ganska likt svarta vinbär, fast något surare enligt min smak. De är också större än vinbären och kan säkert användas till mer än att koka sylt av, som jag brukar göra.

Sura och sträva i smaken är, som sagt, både havtorns- och aroniabären. Det känns som att de kryllar av vitaminer när man äter dem. Hoppas att det är så också och att det inte kommer nya rön, som påstår motsatsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar