lördag 20 augusti 2011

LIVET DE LUXE?

"Livet Deluxe" av Jens Lapidus

Just nu läser jag "Livet Deluxe" av Jens Lapidus, som tar oss med till Stockholms undre värld och visar på vilka det är som verkligen bestämmer i stan. Makt har de "styrande" förvisso men jag vill inte hålla med om att deras preferenser ger dem livet de luxe, för att leva ett lyxliv kan omöjligt vara detsamma som att ständigt behöva visa sina muskler och samtidigt vara vettskrämd för att råka illa ut.

Nästan mot min vilja fängslas jag av beskrivningen av livet i "underjorden" men det som jag allra mest frapperas av är språket, för att inte tala om förkortningarna, som jag skall ge några exempel på här. Jag reagerade likadant när jag tidigare läste "Snabba Cash", också den skriven av Lapidus.

VTR = Värdetransportrån
Jobba twentyfourseven = Jobba tjugofyra timmar sju dagar i veckan
RIF = Rätt ner i fickan
Sevvan var perfa = 7-Eleven var perfekt
Spentat para = Spenderat pengar
Flosbunten = Sedelbunten
FTP = Fuck the police
ACAB = All cops are bastards
Aspen = Allmänna Spaningsregistret
BTBH = Born to be hated (gäng)

De här uttrycken och förkortningarna stötte jag på medan jag läste de första 136 sidorna. Eftersom det är nästan 500 sidor i boken, har jag mycket kvar att lära. Vad jag nu skall ha denna kunskap till.

Lite respektlöst är det att skriva om en bok som jag inte har läst färdigt men jag låter första intrycket styra mina handlingar. 

Omslagspapprets kvalitet förtjänar också att bli omnämnd. Det närmaste en beskrivning jag kan komma är att det får mig att tänka på en blandning av sammet och suddgummi. Ganska sensuell känsla. De luxe?

1 kommentar:

  1. Heja, heja, fler inlägg om böcker! Det är helt underbart att läsa personliga reflektioner om böcker - det ger läsaren tusenfalt mer än recensioner!

    SvaraRadera