tisdag 30 augusti 2011

GOTLANDSRESA (Visby)

Ringmuren runt gamla Visby
Foto: Ulla Olofsson

Förra veckan besökte Stora O och jag Gotland, tillsammans med våra vänner B och R. Första dagen tillbringade vi i Visby. Sedan 1995 är Visby Hansestad (innanför ringmuren) upptagen i UNESCOs världsarvslista och där blev vi fullmatade med fakta om stadens historia av vår förträffliga guide, Tilde.

Visby gjorde skäl för epitetet rosornas och ruinernas stad, även om de flesta rosorna hade blommat över nu i slutet av augusti. Ruiner fanns det däremot gott om, bl a ruinen efter Dominikanernas klosterkyrka från 1200-talet, S:t Nicolai. Planer fanns på att förvandla ruinen till en Kultudral med väderskydd (tak) och modern scenteknik,
men, som alltid vid förändringar, rådde delade meningar om detta.

S:t Nicolai kyrkoruin
Foto: Ulla Olofson
                                                         
  
Gammalt hus med rosor
Foto: Ulla Olofsson

Sankta Maria kyrka invigdes 1225 och när Visby stift inrättades 1572 blev Sankta Maria domkyrka. Det är den enda medeltida kyrka i Visby som ännu står kvar.



I domkyrkan pågick en konstutställning och jag tar med två bilder däriftån eftersom kontrasten mellan det vackra gamla glasfönstret och konstverket är så häftig.

Glafönster i Visby domkyrka
Foto: Ulla Olofsson

Konstverk i Visby domkyrka
Foto: Ulla Olofsson

Innan jag lämnar det historiska Visby vill jag komma tillbaka till ringmuren, som har två slags torn: sadel- och marktorn. Hur ett sadeltorn ser ut ser du på nästa bild. Just det här sadeltornet har fått förstärkning. Marktorn framgår av den översta bilden

Sadeltorn med stöttor - Visby ringmur
Foto: Ulla Olofsson

Det finns hur mycket som helst att berätta om Visby, vars stadsbild är formad av tusen års byggande, med dess många kyrkor, medeltida hus, ringmur o s v men allt det har jag inga planer på att försöka återge.

Att Almedalen, där politikerveckan tilldrar sig varje sommar, är ett så litet område (som en mindre park), förvånade oss mycket. Det mest intressanta där var en stenskulptur till minne av Olof Palme och den ser ut så här:

Olof Palmes minnessten, Almedalen, Visby
Foto: Ulla Olofsson

Tyvärr blev Stora O dålig och fick ligga till sängs en av dagarna när vi var på Gotland. Just den dagen skulle vi ha varit med på en utflykt till norra Gotland och Fårö men stannade istället kvar i Visby. Jag fick tillfälle att strosa på egen hand och då hittade jag bl a en Tin-Tin-affär, där alla möjliga Tin-Tin-produkter fanns att köpa. Det var en lustig erfarenhet, för jag visste inte att det fanns sådana affärer.


Jag besökte också Gocart Gallery, där ett femtontal engelska konstnärer från studio- och utställningskollektivet Harrington Mill Studios i Nottingham ställde ut sina bilder. Temat för deras utställning var "Through a glass lightly". Gemensamt för konstnärerna var deras relation till Ingmar Bergmans filmer och, likt Bergman, använder de det "fina och naturliga ljuset". Tyvärr "försvann" mina fotografier från denna utställning men jag har hittat en bild i GT, Gotlands Tidningar, som jag tar med. Den här utställningen fick kompensera för det missade besöket på Fårö.





Givetvis slank jag också in i mer än en av Visbys många boutiquer med vackra designkläder i härliga kvaliteter och njöt i fulla drag. 

Stora O kryade på sig efter en dags vila och var pigg när vi skulle resa hem dagen därpå.

Mina medresenärer på Gotlandsresan var:



 BM

RM och Stora O

Eftersom jag har mer att berätta från vår resa får det bli en fortsättning på detta inlägg.



1 kommentar: