lördag 9 juli 2011

UNDERBARHETEN


Häromdagen hörde jag en kvinna, som ringde in till ett radioprogram, säga att hon bodde i underbarheten. Underbarheten för henne var livet i en sommarstuga i ett naturreservat någonstans i Norrland. Vilket underbart uttryck - att bo i underbarheten! Det har jag lagt på minnet och skall plocka fram vid lämpliga tillfällen.

Det låter kanske skrytsamt men Stora O och jag tycker också att vi bor i underbarheten. Vi lever vår dröm och förundras ofta över hur fantastiskt bra vi har det. Med alla våra år på nacken har vi nu landat och, även om vi grejar och står i, har vi befriats från strävandet efter det materiella och det är riktigt skönt. Numera njuter vi helhjärtat av små nära ting. Just nu är Stora O glad för att det är potatis under blasten i potatislandet och att vi ännu inte har drabbats av mjöldagg och själv är jag stolt som en tupp över min grönsaksodling, som nästan är helt fri från ogräs. Idag skall jag skörda mangold. Har hört att om man klipper av den kan man skörda en gång till i sommar.

I begreppet underbarhet ingår också att få vara frisk, att sönerna och deras familjer har det bra liksom övriga släktingar och vänner. Utan alla nära och kära hade vi inte kunna känna den tillfredsställelse som vi gör.

Passa på och njut av er egen underbarhet, för underbart är, som bekant, kort, alldeles för kort.



1 kommentar:

  1. Hörde också på det programmet. Var det inte Stina Wollter på Karlavagnen som hon ringde till.I vilket fall så la jag också ordet på minnet och tyckte det var ett mycket fint uttryck som jag hoppas få användning av vid tillfälle. Ha en trevlig helg

    SvaraRadera