fredag 8 juli 2011

SÖNDAGSPROMENAD

Fotografierna är tagna med V:s lådkamera

Bilden till vänster visar min pappa, min kamrat B-M, min lillebror H och jag och den högra bilden, förutom oss yngre barn, min storasyster V.

Pappa var omtänksam. För att mamma skulle få sovmorgon tog han ofta oss barn på en promenad på söndagsmorgnarna, trots att han steg upp klockan fem på morgonen sex dagar i veckan för att hinna till arbetet. Fast de här korten är nog tagna senare på dagen och året tror jag var 1950.

Finklädd skulle man vara när man gick på promenad på den tiden. Min kamrats mamma hade sytt hennes klänning, som var duvblå, och mamma hade stickat H:s tröja och sytt byxorna. Upphovet till V:s blå klänning med vita prickar var förmodligen moster Valborg medan min vita skapelse kom från en syster till tant Märta på Smögen, som skickade kreationer från Amerika, där hon bodde.

Jag framhåller gärna att min mamma och hennes systrar var duktiga sömmerskor, särskilt moster Valborg som hade egen syateljé, och beklagar att jag inte hade förstånd på att lära mig mer av dem. Det var så bekvämt att låta, i första hand, mamma sy. Några små knep fastnade dock - jag kanske skall börja använda symaskinen som jag inhandlade för några år sedan?




PS.

Om någon undrar varför jag ibland skriver ut namnen och ibland endast initialer är min strategi att de jag skriver om som finns i livet blir omnämnda med initialer medan jag skriver ut namnet på dem som inte längre finns bland oss. Strategi låter så ambitiöst men detta är i alla fall vad som gäller idag.

1 kommentar:

  1. Vad bra du skriver om din barn- och ungdom!

    När det gäller namn så har säkert ingen något emot att du använder förnamn, men "Stora O" etc ger ju bloggen en air av mystik så du kanske vill fortsätta med det bara därför :)

    SvaraRadera