fredag 15 juli 2011

ÖSTRA REAL I GÖTEBORG

Realexamen 1952

Jag har försökt att få Stora O att skriva om sin barn- och ungdomstid i min blogg men han vill inte. Han påstår att han inte kommer ihåg så mycket men när vi talade om hans studietid på Östra Realläroverket berättade han bl a att han tyckte att det var så tråkigt i skolan att han hela tiden satt och längtade efter att få åka hem. Stora O, som då var liten, också för sin ålder, bodde på Hisingen och när han satt på spårvagnen för att åka till skolan tittade han i spårvagnens backspegel och låtsades att han åkte åt andra hållet, d v s hemåt. Det tycker jag är rörande. Inte för att jag själv tyckte att skoltiden var så rolig alltid men inte längtade jag hem redan på väg till skolan.

Namnen på många av lärarna kom han också ihåg, eller öknamnen rättare sagt. T ex Millimetern (kortvuxen), Kilometern (gänglig), Pedanten (noggrann), Döden (osäkert varför), Sjögång (för sin böljande gång) och WC (lärarens initialer). Inte ett enda riktigt namn utom på slöjdläraren som hette Agård och rektorn som hette Hennix i efternamn. Öknamn verkade vara vanliga på Östra, där det också fanns en lärare som hade öknamn på alla sina elever.

Östra Realläroverket låg på Stampgatan 13 i Göteborg, vid Svingeln, och invigdes 1906. Verksamheten ändrades 1969 till friskola och fick då namnet Göteborgs högre samskola.

Stora O kämpade sig igenom de fem åren på Östra, som skolan kallades i dagligt tal. Slutbetygen avspeglade hans ointresse. Bortsett från betyget Ba i engelska var betygen i alla övriga ämnen B. Märkligt nog tillbringade han största delen av sitt yrkesliv i skolan.

Skolkort från 1948 (Stora O sjunde från vänster i främre raden)


Här är en ramsa om pojkläroverken i Göteborg i slutet av 40-talet/början av 50-talet:

Östras busar,                        (Östra Realläroverket)
röker och snusar.

Västras killar                         (Västra Realskolan)
super och dillar

Vasa      ???                          (Vasa Högre Allmänna Läroverk)
(Minneslucka) 

Latinare -                               (Hvitfeldtska Läroverket)
lite finare.

Jag har fått Stora O:s tillåtelse att skriva om hans skoltid på Östra.




.



10 kommentarer:

  1. Det var därför han som lärare hade så bra hand med skolpojkar som tittade i backspegeln på väg till skolan.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag också. Läser med glädje din blogg

    SvaraRadera
  3. Hej! Min pappa gick på Vasa Högre Allmänna Läroverk och tog studenten 1945. Min mamma har sagt att om killarna där sa man att de var "söta men barnsliga". Din blogg är väldigt trevlig och intressant! Häls Anna

    SvaraRadera
  4. Hej Anna!

    Tack för att du fyllde i minnesluckan. Det är roligt att dra sig till minnes sådant som hände i barn- och ungdomsåren. Tack också för uppskattning av min blogg och hjärtligt välkommen som "följare". Har du själv någon blogg?
    Hälsningar

    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, ja jag har en blogg om min släkt (www.mittiskogen.blogspot.com) Välkommen att titta dit! Häls Anna

      Radera
  5. Hej Anna!

    Jag har tittat in hos dig och har hittills mest tittat på de fina bilderna från Katrinedal. Själv har jag gått i Göteborgs Praktiska Realskola (numera Katrinedalsgymnasiet) och har en son som bor i ett nybyggt hus snett bakom Ullevi, på andra sidan Mölndalsån, så det är välkända platser.

    Så vacker din mamma är, speciellt på fotografiet där hon rider på den vita hästen!

    Ulla

    SvaraRadera
  6. Jag gick själv på Östra mellan åren 1961 och 1968 ( studenten). Öknamnen som jag kommer ihåg är kyckling i matte, sorken i biologi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte rektor J Hagen även kallad Ägget!

      Radera
    2. Men Rektor Hagen hade en liten son,som var mycket kort o liten,som fick epitetet Lill Hagen!

      Radera
  7. Även en duktig biologilärare,som fick namnet Lysmasken Lyse'n!

    SvaraRadera