torsdag 30 juni 2011

NUTTU-PROJEKTET


Egentligen vill jag inte så här mitt i sommaren tänka på den kalla årstiden, då jag vet att stickbehovet brukar göra sig påmint, men jag skriver ändå redan nu om välgörenhets-projektet Nuttu, som går ut på att man stickar babytröjor till ett förlossningssjukhus i Etiopien som delas ut för att locka kvinnorna att föda sina barn där i stället för i hemmen.

Första gången jag hörde talas om projektet var när jag besökte en släkting som visade en hel bunt med små randiga tröjor som hon hade stickat av restgarn i olika färger. "Illbedåriska", som tant Palla brukade säga. Tröjorna lämnade släktingen sedan till kyrkan, som vidarebefordrade de stickade plaggen till sjukhuset i Etiopien.

I senaste numret av M-magasin finns en artikel om situationen i Etiopien, varav framgår att den vanligaste dödsorsaken bland barn under fem år i världens fattiga länder beror på graviditets- och förlossningskomplikationer. Även mammorna riskerar livet. Trots det är det svårt att locka dem till förlossningsklinikerna, bl a på grund av att många män inte tillåter sina fruar att föda på klinik, mer beroende på tradition än religion, som man skulle kunna tro. Andra hinder för kvinnorna är att de är rädda för gynekologstolen, som de finner högst "obekväm", långa avstånd till kliniken och brist på transportmöjligheter.

Enligt en statlig policy skall förlossningar ske på en klinik, som det blir fler och fler av hela tiden, och om fem år hoppas man att situationen skall ha förbättrats så att även de som bor på landsbygden skall ha nära till en klinik. Mödradödligheten har de senaste 20 åren minskat med 53% men fortfarande dör 41% av alla barn under sin första månad i livet.

En krona av priset för M-magasin går till Unicef och Etiopiens barn och sedan 2008 har bidraget uppgått till ca tre miljoner kronor. Många bäckar små....

Så, även om det är långt till höst och mörka kvällar, tänk på att dina garnrester kan komma till nytta. Stickbeskrivning till den lättstickade Nuttu-tröjan finner du här.

Härligt att ha ett gott syfte med stickandet men kontrollera först med ditt pastorat, så att insamling av tröjor till etiopiska spädbarn säkert pågår. 

3 kommentarer:

  1. Gull-Maj Andreasson30 juni 2011 kl. 22:14

    Vilken fin idé. Det här tänker jag ta med mig till "Sunnebo Old Lady" när hösten kommer. Där finns det många somma gillar att sticka av gamla restgarner.

    SvaraRadera
  2. Hej Gull-Maj!

    Bra att du tänker sätta igång stickorna i din hemstad.

    Är "Sunnebo Old Lady" del av verksamheten i er bostadsrättsförening?

    Jag tycker att det mer ser ut som en klänning än en tröja på bloggbilden men vi får väl anta att det är ett unisexplagg.

    Ulla

    SvaraRadera
  3. Jo. Det stämmer. Vi är närmare 20 stycken i vår HSB förening som träffas varannan måndag i vår föreningslokal. Ibland gör vi små utflykter, går på bio eller dyl. Det är väldigt uppskattat. Ha en trevlig helg.
    Gull-Maj

    SvaraRadera