tisdag 28 juni 2011

JHOSELIN 2

Jhoselin med brev från Sverige

Idag är jag splittrad när det gäller bloggandet. På förmiddagen hade jag total idétorka, vilket inte är likt mig. Kanske beror det på att det är så varmt idag? Men, helt plötsligt dök flera idéer upp och till sist bestämde jag mig för att än en gång skriva om Jhoselin, vårt fadderbarn i Bolivia sedan många år tillbaka.

Det är min tur att skriva till henne och det skall jag göra direkt efter att det här blogginlägget är klart. I senaste brevet skriver Jhoselin att hon beslutat sig för att studera industrisömnad, en kurs som Child Fund-projektet som hon ingår i erbjuder. Hon får då möjlighet att lära sig att designa kläder. Jhoselin berättar också att de haft en regnperiod i Cochabamba och att hon hade hört att det varit översvämningar i de tropiska områdena. Själv är hon glad att huset hon bor i ligger på en sluttning så att vattnet rinner undan när det regnar. I slutet av hennes brev har hon målat tre berg med snöklädda toppar. På sluttningen av det mellersta berget har hon ritat ett hus, som jag förmodar är huset hon bor i.

Att ha ett fadderbarn i ett annat land ger så mycket. Först tillfredsställelsen att någon får det lite bättre men också glädjen och förmånen att få lära känna ett barn i ett land så långt härifrån och ta del av kulturen där. Hade jag varit lite mer ambitiös hade jag lagt på ett kol och sett till att lära mig spanska också.

Nu slutar jag, för jag spritter av lust att skriva till Jhoselin och berätta om vad vi har för oss här i Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar