söndag 1 maj 2011

VÅRSÅDD


Efter att i fredags ha sått grönsaker av många slag i en kragpall lika stor som fyra ordinarie kragpallar, åkte jag till handelsträdgården för att komplettera min i år ovanligt stora odling. När jag där frågade ifall de hade några plantor av sallad och squash till salu, fick jag till svar att det är alldeles för tidigt att sätta ut plantor och att så, eftersom det är kallt på nätterna. Fortfarande optimistisk frågade jag om det skulle hjälpa att täcka såbädden med fiberduk, varpå svaret blev: "Jovisst, därunder gror grönsakerna bra i värmen men det gör ogräset också".

Jag som hade haft så stora förväntningar på min odling och varit så nöjd med att ha sått tidigt i år jämfört med sent andra år, blev helt tillplattad och gick därifrån utan att köpa något, vilket aldrig har hänt tidigare. Fast, när jag på hemvägen handlade i en livsmedelsaffär kunde jag inte låta bli utan jag köpte några fröpåsar till. Skam den som ger sig!

Det får nu bli ett experiment med alltför tidig sådd och övertäckning med fiberduk endast på nätterna. Förhoppningsvis frodas inte ogräset lika mycket då som om såbädden hade varit täckt även på dagarna. På det här sättet kan det väl inte bli annat än lyckat?

OBS! Bönor är extra känsliga för alltför tidig sådd.

4 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg morfars grönsaksland utanför lillaköket och hur vi gick dit och tog en morot och drog den i gräset eller mot jeansen för att få bort (en del av) jorden.

    SvaraRadera
  2. Ja, grönsakslandet har flyttat på sig. Det är visst bra att byta plats emellanåt. Vi får se ifall det blir några morötter att stryka av mot jeansen i år.

    SvaraRadera
  3. Vad spännande. Du är verkligen duktig. Vi kommer och smakar på morötterna. Det är jättegott med färska. Jag har haft varje år men i år är det bara dill och persilja. Me har ju potatis förstås. Jag har sparris också de är redan färdiga att skördas. Så det blir smördegsinbakad sparris i kväll.

    SvaraRadera
  4. Oj då, sparris! Lyckas du med sparrisen är du verkligen proffs på odling. Jag har försökt men
    de plantorna såg inte mycket ut för världen. Inte blev det några sparrisar att smördegsinbaka heller. Synd att det är så lång väg till er, för vi hade gärna provsmakat!

    SvaraRadera