onsdag 27 april 2011

SOTARMÖSSOR - UNISEXMODE?



Häromdagen läste jag en tidningsartikel om sotarmössor. Författaren skrev om sotarmössekillarna, göteborgare mellan 20 och 35 år, som har mössor som är uppvikta ovanför öronen. Beskrivningen av hur dessa killar är klädda för övrigt, vilken musik och vilka tekniska prylar de gillar, vilken utbildning de har m m var rejält generaliserad. Vidare påstås att många av dem mentalt lever kvar på 90-talet, då sotarmössan var indie, medan man i resten av landet har fattat att varken mössan eller musikstilen inte längre är på modet.

Själv tycker jag att sotarmössan, som ursprungligen är en huvudbonad för sotare, är ett bra plagg, oavsett om den är modern eller ej. De göteborgska sotarmössekillarna behöver absolut inte bry sig om ifall de är moderiktigt klädda eller inte, utan kan gott fortsätta att bära dessa praktiska och varma mössor även framöver, åtminstone vintertid. Sin musiksmak har de också rätt att hålla fast vid.

I min ungdom var sotarmössan också populär, fast då var det flickor som stoltserade med den. Så, kära Ador med flera av det kvinnliga könet, tycker inte ni att det är dags att återigen låta sotarmössorna komma till heders? För visst passar mössan precis lika bra till kvinnor som till män?

Det är kanske märkligt att skriva om mössor när det är så varmt och gott ute, men jag får passa på medan jag har dem i minnet. Fast, låt oss för all del först barhuvade njuta av den varma årstiden. Framåt hösten, när det blir kallt ute och det är aktuellt med huvudbonader, sätter vi på oss våra sotarmössor, som kanske fortfarande är inne för vissa, i alla fall i göteborgstrakten. Om vi bryr oss om vilket, vill säga.



PS. Artikelförfattaren utvecklade andra tänkta sidor av sotarmössekillarna också men det går jag inte in på, för nu skall jag ut och hjälpa Stora O med vedkörning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar